1. Maak gebruik van relevante A/B testen

Om bepaalde pagina’s te verbeteren of te analyseren is het handig om gebruik te maken van A/B testen. Hierbij maak je twee versies van een pagina en deze laat je testen door je bezoekers.  Als je genoeg bezoekers hebt ontvangen kun je zien welke versie het best heeft gescoord. Aan de hand van deze gegevens kun je de beste variant uitkiezen en gebruiken. Het is bij het opstellen van een A/B test dat je niet meerdere veranderingen aanpast, als je dit wel doet kun je niet achterhalen welke verandering gescoord heeft. 

2. Creëer interactie op je website en social media kanalen

Als je naar de bekende websites kijkt zie je eigenlijk overal wel een FAQ pagina of een forum. Dit is natuurlijk erg handig zodat je zelf niet alle vragen hoeft te beantwoorden, maar daarnaast creëert het ook interactie op je website. Deze interactie merkt Google ook op en dit wordt meegenomen in de ranking. Dit geldt ook voor de interactie op Facebook, het is hier ook belangrijk om veel reacties, likes en shares te krijgen. Dit vergroot namelijk ook het bereik. 

 

Zorg er wel voor dat je geen ‘like, deel en win actie’ op je social inzet. Dergelijke acties worden door facebook niet gewaardeerd en zorgt alleen voor een tijdelijke piek in je likers en volgers en is vaak niet de doelgroep die je wilt aanspreken. 

3. Zorg dat een SSL certificaat aanwezig is externe links

Het is natuurlijk mooi als jouw content gedeeld wordt door een andere website met een link naar jouw website toe. Dit draagt bij aan je domein waarde en dit is natuurlijk goed voor de Google ranking. Er is hier alleen wel iets waar je goed op moet letten. Je moet namelijk zorgen dat de link begint met https://. Wanneer dit niet zo is creëert deze link een stuk minder waarde voor jouw website. Google waardeert websites met een SSL certificaat veel meer dan een ‘onveilige’ website zonder. Voor externe links is het dan ook belangrijk om de waarde ‘veilig’ mee te geven. 

4. Meteen (meer) bezoekers via Google AdWords 

Je kunt organisch (gratis) hoog staan, maar ook direct helemaal bovenaan komen met advertenties. Als je op de goede manier adverteert via Google AdWords kun je dit meteen terug zien aan de cijfers. Dit zijn vooral de bezoekersaantallen en hopelijk ook een stukje extra omzet. Voor deze extra omzet adverteer je tenslotte. Als je geen extra omzet ontvangt door deze advertenties krijg je een slechte ROI (return on investment). Dit is de verhouding tussen de opbrengst en de investering, reken dus altijd goed uit of de investering in Google AdWords zichzelf goed terugbetaalt in omzet voor jouw bedrijf. 

5. Haal overbodige links van je website af

Om goede content te creëren is het belangrijk om uitgaande links te plaatsen. Het is bij deze links wel belangrijk dat ze verwijzen naar artikelen of websites met een toegevoegde waarde. Google ziet dan dat je in jouw artikel de mening van anderen meeneemt en beoordeelt dit dan als goed. Het is bij deze uitgaande link belangrijk dat je de linkt opent in een nieuw tabblad. Als dit niet gebeurt kun je onnodig bezoekers kwijtraken, omdat ze naar de andere website doorverwezen worden. 

6. Schrijf je pagina’s volgends de verwachtingen van de bezoeker

Wanneer een bezoeker op jouw pagina klikt heeft hij een bepaalde verwachting. Het is hierbij belangrijk dat je deze verwachting kan waarmaken en de bezoeker kunt behouden. Als een bezoeker bijvoorbeeld op een site voor fietsen klikt is het niet de bedoeling dat er alleen maar scooters op de pagina staan. Hierdoor zal de bezoeker de pagina al snel verlaten en dit verhoogt het bounceratio.

7. Je website is hierbij nooit af, hij kan altijd geoptimaliseerd worden

Het is bij je website belangrijk om je website en content te blijven veranderen. Ondanks dat als je al op een toppositie staat betekent het niet dat je niks meer hoeft te veranderen of te optimaliseren. Om te blijven meedraaien in de top is het belangrijk om deze content bij te houden, Google ziet dit namelijk ook. Dit komt omdat je concurrenten ook steeds veranderingen aanbrengen en misschien zelfs wel content van jou overnemen. 

8. Houd rekening met voice search

De afgelopen jaren wordt voice search steeds populairder en het aantal gebruikers hiervan is vorig jaar zelfs verdubbeld naar ruim 20%. De verwachtingen hiervoor zijn ook dat dit percentage de komende jaren sterk toeneemt. Om deze reden is het belangrijk dat je let op deze relatief nieuwe manier van zoeken. Bij voice search spreekt iemand een vraag in voor Google en deze wordt dan beantwoord. Hierbij wordt er dus geen gebruik meer gemaakt van korte zoekwoorden maar van longtail zoekwoorden waarbij er een specifieke vraag gevraagd wordt.

9. Schrijf waardevolle content voor de bezoeker

Schrijf je pagina’s over een bepaald onderwerp zodat er een duidelijke leidraad in zit. Zo is de gegeven informatie duidelijk voor de bezoeker en tevens ook voor zoekmachines. Het is hierbij vooral belangrijk dat de pagina relevante inhoud bevat. Google herkent slechte teksten door onder andere het gedrag van bezoekers.  

10. Weet wie je doelgroep is

Bij het schrijven van content is het belangrijk dat je goed weet wie je doelgroep is. Je past namelijk je schrijfwijze en je inhoud aan op deze doelgroep. Het is hiermee goed om buyer persona’s aan te maken. Dit is een beschreven profiel van jouw doelgroep. Hierdoor kun je inschatten wat jouw doelgroep wil, wat ze leuk vinden en hoe ze benaderd willen worden. Daarnaast weet je precies hoe je ze moet aanspreken door de juiste woorden te gebruiken.

11. Maak het gemakkelijk om jouw social media content te delen

Wanneer bezoekers jouw content op social media kanalen leuk of interessant vinden zullen ze het willen delen. Dit kunnen ze doen op de social media kanalen zelf maar ook via jouw website. Je moet daarom zorgen dat bezoekers dit ook makkelijk kunnen doen door duidelijke deel iconen te gebruiken. Hierdoor creëer je gemakkelijk en gratis een groot bereik. 

12. Zet je belangrijkste zoekwoord in je domeinnaam

Het is niet noodzakelijk om je belangrijkste zoekwoord in je domeinnaam te zetten, maar het kan wel meehelpen aan je Google positie. Als je bijvoorbeeld een fietsenwinkel hebt kun je fietsenwinkelx.nl aanmaken. Hierdoor zal je sneller bovenaan komen als er op jouw zoekwoord wordt gezocht.

13. Voeg beschrijvingen toe aan alle afbeeldingen

Hierbij moet je denken aan een alt-text die je toevoegt aan de afbeeldingen. Google is niet in staat om de afbeelding zelf te lezen, maar Google indexeert de alt-text wel. Het is daarom belangrijk om een nuttige alt-tekst te hebben die de afbeelding beschrijft. Dit geldt ook voor de naam van de afbeelding. Noem jouw afbeelding geen ‘img_12345.jpg’ maar ‘blauwe voetbalschoen merk X’. 

14. Maak gebruik van je eigen contact gegevens

Gebruikers vinden het fijn als een bedrijf duidelijk de contactgegevens op een contactpagina of in de footer heeft staan. Dit wekt vertrouwen en veiligheid op en bezoekers kunnen je snel bereiken als ze naar je gegevens zoeken. Het is makkelijk om je contactgegevens op je website te zetten en het zorgt voor een hogere gebruiksvriendelijkheid. 

15. Maak jouw tekst makkelijk leesbaar door middel van witruimte

Grote lappen tekst zijn vaak lastig en saai om te lezen en worden daarom vaak overgeslagen. Dit kan er zelfs toe leiden dat bezoekers jouw website snel weer verlaten en dit wil je natuurlijk niet. Een makkelijke oplossing hiervoor is om witruimtes te plaatsen in je teksten. Zo krijgt de tekst een betere structuur en is het makkelijker te lezen voor de gebruiker. Daarnaast zullen de zoekmachines de teksten met witruimtes ook beter begrijpen.

16.    Geef je website een goede navigatie

Een goede navigatie in je website zorgt ervoor dat je pagina’s naar elkaar linken, hierdoor wordt de waarde over alle pagina’s verdeeld. Daarnaast helpt een handige navigatie voor een hoge gebruiksvriendelijkheid bij de bezoeker omdat ze makkelijk de weg kunnen vinden op de site. 

17. Gebruik geen rare tekens in je URL

Er worden zo nu en dan nog wel eens fouten gemaakt in de URL van een website. Dit is natuurlijk erg zonde omdat de URL gratis SEO kracht is. De URL is namelijk een belangrijke factor in de Google ranking. Als je bijvoorbeeld een scheidingsteken wilt gebruiken dan gebruik je een minteken (-) en geen laag liggende streepjes (_). Deze laag liggende streepjes worden gezien als één woord door Google en zo komt er een onbekend woord uit, waarop nooit iemand zal zoeken. 

18. Krijg inzicht in je zoekwoorden met Keyword Hero

Keyword Hero maakt het mogelijk om inzicht te krijgen in het verkeer die jouw zoekwoorden ontvangen. Dit is normaal lastig te beoordelen omdat het organisch verkeer is. Je kunt namelijk in Google AdWords wel zien welke zoekwoorden conversies en vertoningen hebben. Dit is dus lastiger te meten met organisch verkeer en vandaar dat Keyword Hero een handige tool is. 

19. Weet welke richtlijnen Google Webmasters stelt en houd hier rekening mee

De richtlijnen die Google opgesteld heeft voor een betere positie in Google heten de Google Webmasters richtlijnen. De richtlijnen bestaan uit algemene- en kwaliteitsrichtlijnen. Als je in Google wilt komen te staan moet je je website in ieder geval houden aan de algemene richtlijnen. De kwaliteitsrichtlijnen zijn er voor om hoger te scoren in de zoekmachine. Het is dus belangrijk om met beide rekening te houden. 

20. Maak je URL kort en krachtig

Een lange URL komt minder snel voor in de zoekresultaten en dat wil je voorkomen. Om een hogere autoriteit te creëren is het ook beter om een pagina die dichterbij de homepage staan te maken. Voor een landingspagina is het dus handig om deze direct na je domeinnaam te zetten. Bijvoorbeeld domeinnaam.com/landingspagina in plaats van domeinnaam.com/google/seo/landingspagina. Het is hierbij ook belangrijk om overbodige woorden weg te laten, denk aan woorden als in, de, het, om, en woorden die niet zoveel toevoegen.

21. Besteed de nodige tijd aan je website

Je komt niet meteen op een hoge plek in Google, hiervoor heb je geduld nodig. Daarnaast is een nieuwe website niet zomaar gemaakt want dit heeft tijd nodig. Tijd nodig om gemaakt te worden en tijd nodig om autoriteit te krijgen van Google. De tijd moet je besteden aan het optimaliseren van je website, dit kan door andere goede content te publiceren. Het maken van goede content kost veel tijd maar het is wel erg belangrijk.

22. Zorg voor links met een goede kwaliteit

Links zijn erg belangrijk voor een goede positie in Google, hierbij is vooral de kwaliteit van de link belangrijk. Zo zijn de overzicht sites niet meer zo belangrijk omdat er veel uitgaande links op staan. Google hecht veel meer waarde aan websites met veel goede content zoals vak websites of blogpagina’s. Het is dus belangrijk om juist op deze pagina links te krijgen. Dit doe je door met hen partnerschappen aan te gaan en content aan te bieden. Let op dat het ruilen van links – de ik plaats jouw link als je de mijne plaatst – niet werkt om die positie in Google te verkrijgen. 

23. Zorg voor een snelle website

Voor een ranking in Google neemt Google ook de laadtijd van de pagina mee in haar score. Google geeft deze laadtijd aan met een cijfer tussen de 0 en 100. Hierbij wordt een score hoger dan 80 als goed gezien. Je kunt jouw score snel zelf zien op pagespeed. Een snelle laadtijd maakt je website gebruiksvriendelijker en dit is erg belangrijk. Je kunt je laadtijd verbeteren door afbeeldingen op je website te verkleinen of overbodige plug-ins verwijderen.